Jana Pradlová
IBM Learning Partner for Czech Republic, IBM Learning CEMA (vedoucí interního vzdělávání)
Pracuje ve společnosti IBM od roku 2002, od roku 2007 pak v týmu „IBM Learning CEMA“ (Central and Eastern Europe/Middle East/Africa), který zajišťuje vzdělávání zaměstnanců IBM pro tento rozsáhlý region.
„Jak už z názvu mé pracovní pozice – IBM Learning Partner for Czech Republic – vyplývá, mám na starosti interní vzdělávání v IBM ČR. Pomáháme při osobnostním i profesním rozvoji každého zaměstnance, ať pracuje na libovolné pracovní pozici. Je to práce různorodá, při které spolupracuji uvnitř firmy s managementem i zaměstnanci všech divizí, pravidelně komunikuji se svými evropskými kolegy, i s našimi externími dodavateli.“
Na své další pozici tzv. „e-Learning Champion CEMA“ je Jana Pradlová zodpovědná za veškeré interní elektronické vzdělávání, které je v IBM běžně využíváno – elektronicky je realizováno 80 procent všech vzdělávacích aktivit.
„S kolegy z jiných regionů spoluvytváříme návrhy nových kurzů, pracujeme na celosvětových projektech rozvoje elektronických vzdělávacích systémů v návaznosti na další informační systémy uvnitř IBM.“
Svoboda a rozvoj
Do oboru IT se vystudovaná matematička dostala z akademické sféry. Po sedmi letech na univerzitě náhodně odpověděla na novinový inzerát společnosti IBM.
„Už ani nevím, na jakou pracovní pozici byl inzerát vypsán. Bylo mi to tehdy jedno, chtěla jsem si jen zkusit, jak vypadá výběrové řízení do business firmy. Nechtěla jsem prostředí vzdělávání opustit.“ Byla jí nabídnuta pozice manažerky vzdělávacích projektů.
„Když jsem odcházela ze školství, kolegové mi říkali, že se brzy vrátím – člověk mého typu potřebuje ke své práci svobodu.“ V obrovské firmě o ni nepřišla, naopak ještě více získala svobodu rozhodování o obsahu své práce úzce spojenou se zodpovědností za tato rozhodnutí.
V IBM našla i podmínky pro dostatečný vlastní rozvoj. Podle Jany to souvisí s projektovým řízením ve firmě – pracuje na různých projektech, při kterých se setkává s různými lidmi a řeší různé problémy.
„Za pět let u IBM jsem nerealizovala dva úplně identické projekty. Taková různorodost je obohacující, i když náročná zároveň – někoho to ubíjí, jiného rozvíjí.“
Spokojená je kromě pracovní náplně také s prostředím. „IBM je otevřená a přátelská pro ženy. Dle potřeby mohu pracovat z domova, což jako matka dvou dětí vítám. Není důležitý čas ‚prosezený‘ v kanceláři, ale výsledek práce.“
Práce z domova se podle jejích zkušeností firmě vyplatí, např. místo neefektivní doby strávené na cestě do zaměstnání je možné se věnovat pracovním povinnostem či sebevzdělávání.
Věda a technika jako koníček
Mezi Janiny koníčky patří kromě pohybu (lyžování, cylistika, plavání) také popularizace vědy a techniky pro školní mládež.
„Se svými kamarády seženeme autobus, naložíme děti a jedeme na exkurzi do některého vědecko-technického centra, muzea či hvězdárny. Procestované takto máme již kromě Čech také Německo, Rakousko, Itálii, Francii, Švýcarsko, Anglii či Finsko.“ Proto uvítala možnost zapojit se do projektu Ženy do IT.
Z řady projektů, při kterých se pokouší změnit názor dětí i veřejnosti na vědu a techniku, pochopila, že jednoduché a osvědčené recepty na změnu neexistují.
„Na technické obory se hlásí málo dětí, minimum dívek. Ověřili jsme si však na našich dobrovolnických aktivitách, že příklady táhnou – od roku 1997 jsme řadu dětí přivedli k vědě a technice, některé z nich nám již sami pomáhají v roli organizátorů.“
(březen 2007)